söndag 24 augusti 2008

Strimmor av torkat hav över kroppen. Vita korn på huden; själen kristalliserad.

Makrofagerna äter sig långsamt genom min feberstinna kropp. Det är en ojämn kamp. Jag har tillbringat större delen av mitt liv utan sjukdomar, tack immunförsvaret. Men makrofagerna tuggar. En efter en klibbar de fast vid bakteriecellerna och vränger sin kropp över fienden. Självmord tycks vara kroppens försvar. Anfall, är bästa försvar. Långsamt, långsamt.

Svingar toner över balkongräcket. De hänger som regndroppar under det greppvänliga metallräcket som hindrar mig från att luta mig framåt och falla. Varje gång jag faller från balkongen missar jag marken. Det är ett räcke i vägen. Men dragspelet förmår kasta sig ut. Hennes röst svävar iväg, ibland studsar den mot marken för att ta sats över trädtopparna.

Idag stirrade jag havet rakt i ögonen. Det var inte utan fokuseringsproblem. Havet är aningens större än mig. Nysaltad själ.

Inga kommentarer: